*

Husein Muhammed

Kamppailu sekularismin ja teokratian välillä

Yleensä luullaan virheellisesti, että islam on paitsi henkilökohtaista uskoa, myös erottamaton osa politiikkaa ja valtiota. Muslimitko eivät osaa erottaa politiikkaa ja uskontoa toisistaan? Tässä makuelämyksiä siitä, millaista vääntöä parhaillaan monissa muslimimaissa käydään.  Sekoittamalla politiikkaa ja uskontoa ei vain pilata politiikkaa vaan myös - ehkä enemmänkin - uskontoa. Ponnekkaampaa keskustelua valtion ja uskonnon erottamisesta toisistaan tarvitaan myös länsimaihin!
Ja uskonoppineita tarvitaan tukemaan sekularismia, kuten Ayad Jamal Al-Din tässä mainiosti tekee: http://www.youtube.com/watch?v=EbUUNonUgE8&feature=share

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Muslimimaailma muuttuu todella hitaasti. Lähes koko lainsäädäntö tuntuisi perustuvan uskontoon useissa muslimimaissa, joten ovat vielä jälkijunassa kristityihin länsimaihin nähden. Länsimaissa on ainoastaan verotus löyhästi sidottu uskontoon ja kristillisyys ei kiellä kenenkään vapaata ajattelua. Ainoastaan että jotkut haluaisivat kieltää kristilliset arvot, jotka ovat ainoa asia, mitä suojelevat sellaisia ihmisenalkuja joilla ei ole vielä äänioikeuden kautta mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa ja joilta puuttuisi muuten ihmisarvo. Rangaistuskäytäntö länsimaissa ei ole sidottu samallatavoin uskontoon kuin useimmissa arabimaissa, joten jokaisella on kyllä tilaa harjoittaa omaa ajattelua kenekään siitä loukkaantumatta.

Heli Hämäläinen

Minä en tiedä miten muslimit määrittelevät sekularisminsa, mutta eri uskontokuntien tai kulttuurien väliselle dialogille ei tee pahaa määritellä mitä on usko, uskonto tai uskonnollisuus.

Olen itse herännäisyyteen kallellaan oleva luterilainen ja jossain määrin aktiivinen paikallisesti omassa seurakunnassani. Tämä vain tiedoksi yleisölle, jotta ymmärrettäisiin määritelmiäni.

Uskonto on uskomusjärjestelmä, johon liittyy valtarakennelma. Karrikoiden uskontoa voisi kutsua kilpailuksi siitä, kenellä on hassuin päähine.

Uskonnollisuus on puolestaan toimimista uskomusjrjestelmässä ja sen tuomista esille omassa toiminnassaan.

Usko puolestaan on henkilökohtainen asia, intiimi suhde Jumalaan. Kristitylle usko ja armo annetaan Taivaasta pelastuksena. Se edellyttää Jumalan vastaanottamista henkilökohtaisesti elämäänsä, joka kolmiyhteiseen Jumalaan, Jumalan kolmeen persoonaan uskovilla on Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen, mutta myös rakkaudella alistuminen Jumalan rakkauden kaksoiskäskyyn rakastaa Jumalaa yli kaiken sekä lähimmäistä kuin itseä. Siis itseäänkin pitää rakastaa vähintään lähimmäisen verran. Usko liittyy läheisesti ihmisen omaantuntoon ja sen toimivuuteen. Modernisti sanottuna ihmisen henkioppaana toimii Jumalan henki, Pyhä Henki. Ihminen kasvaa Pyhän Hengen avulla Jumalan rakkaudessa ja armossa.

Mitä on sitten kuolemanrangaistus jumalanpilkasta? Uskonnolliselle ihmiselle se on uskomusjärjestelmän pilkkaa ja siten valtajärjestelmän pilkkaamista. Valtajärjestelmä uskonto on silloin kun se säätää henkilöiden vaatetuksesta, tyttöjen oikeudesta opetella lukemaan ja kirjoittamaan tai jumalanpilkasta. Teokratia on lainkäytön ja tuomiovallan siirtämistä uskonnollisille johtajille ja uskon korvaamista uskonnolla. Ihmisen omantunnon korvaa uskonnollinen laki.

Raamattu varoittaa kristittyä pilkkaamasta Jumalan kolmatta persoonaa, Pyhää Henkeä, sillä se on anteeksiantamaton synti. Synti on rikkomus Jumalaa kohtaan, mutta se ei ole rikkomus maallista lakia vastaan. Pilkkaamalla Jumalaa ihminen tekee itselleen vahinkoa. Jeesuksen pilkkaaminen on oman itsensä halventamista, koska näin tulee halveksineeksi mahdollisuutta henkiseen kasvuun. Kristitylle jumalanpilkka on uskosta luopumista, eikä se vahingoita Jumalaa. Mutta vahingoittaa ihmistä itseään ja siitä kristitty on surullinen eikä vihainen.

Siksi on vaikeaa käsittää miksi profeetta Muhamedin pilkkaamisesta pitäisi tappaa tuo pilkkaaja. Sitä ei voi käsittää kuin ainoastaan valtarakenteen kautta, pilkkaaja haastaa valtarakenteen ja tulee siksi tapetuksi. Kuten kävi Jeesukselle, vaikka hän koko ajan korosti ettei hänen valtakuntansa ole maan päällä vaan ihmisten sydämissä.

Ihminen voi olla kristinuskossa sekä sekulaari että uskossa. Ihminen voi hyväksyä täydet ihmisoikeudet kaikille lähimmäisilleen ja silti rakastaa Jumalaansa yli kaiken. Kristitty puhuu myös elävästä Jumalasta, koska Jumala ei ole luonteeltaan lakikirja vaan persoona.

Käyttäjän jremes kuva
Juha Remes

No mutta, tämähän on malliesimerkki Taqiyya-periaatteesta. Ei kannata uskoa yhtään mitään mitä nämä uskonoppineet päästävät suustansa, he valehtelevat joka tapauksessa.

Jukka Kaulanen

Tuon "arabikevään" aikana kaatuneet hallinnot (Tunisia, Libya, Egypti, Jemen etc)olivat julmia diktatuureja, mutta niissä oli kuitenkin työnnetty uskonto taka- alalle ja eri uskonnolliset ryhmät elivät sovussa keskenään.

Nyt niistä näyttää kuitenkin muodostuvan eri ryhmien keskinäisiä taistelukenttiä ja ankara Koraanin tulkinta pääsee voitolle.

Entäs tämä sitten! Suomen kansalaisuuden saanut syyrialainen muslimi- isä käy tappamassa veljentyttärensä Saksassa, koska tyttö oli liian länsimaalaistunut. Koko perhe tukee tätä häpeämurhaa ja oikeuskin vaatii vangittua luovutettavaksi Suomeen tuomion jälkeen, jotta tämä voisi vaalia perhesiteitään. Ovat ainakin tyttölapset kunnolla, jos suvussa on pyöveli valmiina.
Onko kalliit kotoutukset menneet hukkaan koko suvulta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012101016186249_u...

Kari Virtanen

Itse olen seurannut islamin aiheuttamaa kaaosta Lähi-Idässä jo yli 30- vuotta.Tunnen juutalaisia, muslimeja, sekä arabi-, että muitakin Lähi-Idän kristittyjä.

Ayad Jamal Al-Din puhuu aivan samoista asioista joista minäkin.

Ero on vain siinä, että vihreät ja vasurit ihailevat häntä terävänäköiseksi islamin reformaattoriksi ja ihmisoikeustaistelijaksi.
Minua taas vihreät ja vasemmistolaiset kutsuvat islamofobistiksi.

Muuten taas mainio pätkä MEMRI:ltä.

panutaneli kuusi

Aloittaja tuntuu olevan todella pihalla.Teokratia tarkoittaa papiston diktatuuria ja sekularismi että halutaan uskonto pois politiikasta.Nämä eivät ole toistensa vastakohtia.Uskontovaltio voi aivan hyvin olla demokraattinen. Itse olen vannoutunut demokratian kannattaja ja vastustan sekularismia henkeen ja vereen.Olen kristillisdemokratti.Näen kristittynä politikkona maltillisén islamismin parempana vaihtoehtona kuin arvoliberaali sekularismi.Ne jotka puhuvat uskonnon ja politiikan erottamisesta eivät tajua mitä uskonto on.Minä näen asian niin että itseasiassa ei ole mitään uskontoja on vaanlukematon määrä erilaisia elämänktsomuksia. Hänen joka sanoo että uskonto ei saa vaikuttaa politiikkaan tulisi ensin määritellä uskonto.Politiikassa on hyvin pitkälti kyse oikeasta ja väärästä eli etiikasta mikä on kiinteä osa uskontoa.Jos moraalini perustuuysinomaan Jumalan sanaan pitäisikö tehdä politiikkaa ilman moraalia?Mikä siinä on että Kantiin ja Platoniin saa politiikassa vedota muttei Jeesukseen?Toivon muslimien mielumin soveltavan uskontoaan politiikkaan mltillisestikuin lähtevän ekularismin tarjoaman itsepetoksen tielle.Keskusteluatodella tarvitaan jotta ymmärrettäisiin kuinka naurettavia puheet uskonnon ja politiikan erottamisestaovat

Heli Hämäläinen

Voisitko määritellä itse keksimäsi sanan uskontovaltio. Kiitos jo etukäteen.

Ja jos ei ole uskontoja vaan erilaisia elämänkatsomuksia, millainen on elämänkatsomusvaltio?

panutaneli kuusi

Ihan aiheellinen kysymys.Uskontovaltio oli huono termi.myönnetään se ei ole minun keksimäni.Vaihdetaan tilalle kristillinen valtio.Se on maa jossa politiikkaa tehään kristillisen etiikan mukaan.Kuitenkin demokrraattisesti.Eli varmasti osa äänestäjistä tulee olemaan ateisteja mutta toivoisin että ennemstö äänestäisi kristillisiä puolueita sellaisia kuten KD.Toivoisin vastaavia olevan useampia.
kristillisessä yhteiskunnassa
-avioliitto on miehen ja naisen välinen
-valtio ei rahoita abortteja
-harjoitetaan tiukkaa alkoholipolitiikkaa
-ihmiselämää kunnioitetaan
-se on ekovaltio jossa joukkoliikenne on halpaa
-uskottomuus on kirjattu rikoslakiin (tämä koskee tietenkin van aviopareja)
-kaupat eivät ole aukisunnuntisin
-hengelliset cd ovat verovapaita
-maallisen moraalin opetus on kouluissa lailla kielletty
ym
Väitesiitä että e ole uskontoja oli hieman provosoiva. Sillä halusin alleviivataettä uskonto on hyvin epämmääräinen termi.En ymmärrä miksi platoniin saa vedota politiikassa muttei Jeesukseen.Ymmärrän että muslimiteivät mielellään kristillisiä puolueita äänestä.Toivoisin heidän äänestävän Turkin AK puolueen kaltaisia maltillisia islamilaisdemokraattisia puolueita.Kristillisistä ja islamistisista puoluesta voitaisiin käyttää yhteisnimeä seemistiset puolueet.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #9

Muuten vaikuttaa aivan teekutsuliikkeen agendalta, mutta missä on vapaa aseenkanto ja USA:n asema Jumalan valittuna valtiona?

Sitten tuo halpa joukkoliikenne ja ekovaltio ovat arveluttavia harhaoppeja. Raamattu ei tunne joukkoliikennettä. Vain yksityiset aasit, kamelit ja sotahevoset. Ekosysteemit puolestaan juontuvat kehitysopin hapatuksesta. Eikö kunnon teekutsulainen usko, että Jumalan kerran luoma ekosysteemi säilyy ikuisesti vaikka ihminen lisääntyisi ja täyttäisi maan. Maailmahan luotiin 6000 vuotta sitten ja samalla luotiin elukat ja ravintoketjut. Ne ovat staattisia ja dinosaurukset perkeleen eksytystä.

Miten tuo rikosnimikkeen nimeltä uskottomuus tutkinta hoidettaisiin? Tarvittaisiinko erillinen siveyspoliisi, joka olisi erikoistunut tarkkailemaan aviopareja? Mikä laskettaisiin uskottomuudeksi ja olisiko tuomiona raamatullisesti kivitys hengiltä?

panutaneli kuusi Vastaus kommenttiin #10

Huokaus.Mistäköhän aloittaisi.Ensinnäkin jos huomasit tuon listallaolevan kohdan elämän pyhyyden kunnioittaminen sen pitäisi jo kertoa että minä en ikimaailmassa voi hyväksyä kuolemanrangaistusta en mistään rikoksesta.Toiseksi minä en usko Raamatun olevan kirjaimellisesti totta.Uskoni perustana on Kristus eikä Raamattu.Evoluutioteoria tulee jatkossakin opettaa koulussa enkä minä tosiaankaan usko että maailma olisi 6000 vuotta vanha.Joukkoliikenteen puolustaminen juontaa myös juurensa samasta elämänpyhyyden kunnioittamisesta kuin abortin ja kuolemanrangaistuksen vastustaminen.Minä en ole teekutsulainen vaan itsenäisesti ajatteleva suomalainen kristillisdemokraatti jotain yhteistä USA n repuplikaanien kanssa voi olla kuten negatiivinen suhtautumien keskusvaltaan muttaerojakin löytyy jaSuomi on kuitenkin lähempänä ihanneyhteiskuntaanikuin USAkoska
-Suomi on demokratia USA 2 puolueen diktatuuri
-USA:ssa on kuolemantuomio Suomessaei
-Rikosoikeudellinenikäraja on täällä kohdallaan
-Tuomiot rikoksista ovat täällä myös kohdallaan toisin kuin USA:ssa
-Suomen kouluissa opetetaan uskontoa
-Suomessa on sosiaaliturva
-Täällä kiinniteään enemmän huomiota luontoarvoihin

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #9

- Kavioliitto on mitä kavioliiton sovitaan olevan. Esimerkiksi Jeesushan hengaili melkein koko elämänsä 12 äijän kanssa, eli oli todennäköisesti ainakin biseksuaali.

- valtion pitäisi erityisesti rahoittaa ja kannustaa lestadiolaisten ja muslimien megaperheissä tapahtuvia abortteja. Lapset ne vasta ekokatastrofin aiheuttavatkin

- Alkoholipolitiikka on jo tiukka. Yritäpä aamulla ennen yhdeksää saada mistään olutta..

- Luepas se Raamattusi. Siellä ihmiselämää vasta halveksitaankin. Maailmanhistorian sadistisin ja moraalisesti kieroutunein satukirja.

- Lapsia tehdään miljoonia, mutta onneksi meillä on bussit?!

- Mitä hittoa se sinulle kuuluu mitä muut tekevät sukuelimillään? Miten tämä asia voikin kiinnostaa uskiksia niin paljon? Ja Jahvea tietysti myös.

- Ja jos saat slaagin, lääkäri ei myöskään ole tavattavissa sunnuntaisin.

- Oletko aivan hullu? Siis kosmoksen luonteesta valehteleva propaganda pitäisi vielä saada verottomaksi?

- Mitään muuta moraalia meillä ei olekaan, kuin "maallinen moraali". Sen olemme itse kehittäneet ja jatkamme kehittämistä vastakin. Jahven kaltaiset verenhimoiset mulkkujumalat ovat menettäneet moraalisen ylivaltansa ihmisten viisastuttua.

Panutanelista, Pihosta ja kumppaneista voisi käyttää yhteisnimitystä myös. Hirveästi tulee mieleen vaihtoehtoja.

panutaneli kuusi Vastaus kommenttiin #12

Vanhan testamentin osalta saatat olla oikeassa.Mutta uuden testamentin kohdalla tuo ei todellakaan päde.Raamattu ei itseasiassa ole kirja vaan kirjakokoelma.Kristikunnan historiassa on ollut eriäviä näkemyksiä siitä mitkä teokset Raamatun Kaanoniin kuuluvat.Minä jättäisin oikeastaan koko VT:n pois. Raamattua ei myöskään voi oikeasti ymmärtää jos ei tunneta sitä historiallista tilannetta jossa se on kirjoitettu.
-Mitä tulee aborttikommentteihisi niin eikö mielummin jaettaisi kondomeja ja satsattaisi ehkäisyyn.Myös katumuspillereitä voidaan jakaa erityisesti megaperheille.Sinusta on ilmeisesti ok käyttää aborttia ehkäisykeinona vai?
-Alkoholipolitiikka ei ole tarpeeksi tiukka.Koskenkorva pitäisi kieltää kokonaan.Kuten kaikki muukin vaarallinen on kielletty.Esimkonekiväärit on kielletty eikä kukaan siitä motkota.
-En edes suoraan sanoen ymmärrä kaikkia kommenttejasi.Mitä tarkoitat kosmoksen luontella? Totta kai lääkärien pitää olla tavattavissa sunnuntaisin.Puhuin kaupoista en sairaaloista.
-En ole pakottamassa ketään naimisiin.Mikäli uskottomuutta ei kirjata rikoslakiin voidaan kokoavioliitto laki haudata tarpeettomana.Minun uskoni kieltää solmimastaavioliittoa jos ei uskottomuus ole siinä kielletty.Avioliitostaon tosiaanmonenlaisia malleja?Yksi malli on tuo joka on täällä käytössä toinen on tuo minun uskoni mukainen jossauskottomuuson kielletty. Esitetään vastakysymysmitä se sinulle kuuluu jos minä haluan solmia uskoni mukaisen avioliitonmiksi olt rajoittamassa esimminun elämääni kieltämällä minuasolmimastauskoni mukaistaavioliittoa?
Itse olen sitä mieltä että jos ei ole Jumalaa ei ole myöskään oikeaa ja väärää.Vaan silloin oikeaa ja väärä ovat makuasioita.Kuinka voit perustella etiikkaa muuta kuin vetoamalla Jumalaan?Silloin väitteiltä puuttuu pohja
.Vaikutat varsin fanaattiselta näkemystesi kanssa itseasiassa jopa Pihoa fnaattisemmalta.Kunnioitan mielipiteitäsi mutta olisi hyvä yrittää ymmärtää mys toisenlaisia näkemyksiä.Keskinäinenymmärryson nimittäin maailman rauhan edellytys

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #13

No miksi se ihmisten sienipäissään kirjoittama kokoelma mahdollisesti olisi sitten jumalan erehtymätöntä sanaa? Etenkin kun noita kokoelmia on useita eri uskontojen versioita, jotka ovat sekä keskenään että sisäisesti ristiriitaisia?

Kyllä, tottakai mieluummin kondomeja ja muuta ehkäisyä. Abortti ei ole ehkäisykeino, mutta lääketieteellisenä toimenpiteenä se ei ole luomen poistoa kummoisempi. Pikkuruisessa solujoukossa ei ole mitään tietoiseen elämään viittaavaakaan. En minä sitä erityisesti kannata, mutten näe mitään perusteita sitä kieltääkään. Kustannusten jako veronmaksajien ja abortin tekijöiden välillä on sitten toinen keskustelu.

En myöskään erityisesti "kannata" koskenkorvan ryyppäämistä, mutta en näe syytä rajoittaa sen saatavuutta - kyse on yksilön vapauksista. Kännipäissään puukon kanssa heilujat ovat taas oma lukunsa, ja puukkohipasta on määrätty rangaistukset erikseen. Esimerkiksi rattijuopumusraja on 0,5 siksi, että ajokyky paranee tuohon rajaan asti, joskin heikkenee heti sen jälkeen erittäin nopeasti. Snapsi kossua ja auto onkin paremmin hallinnassa, hassua.

Uskovaiset valehtelevat puolustuskyvyttömille lapsille kosmoksen luonteesta väittämällä esimerkiksi perusteetta, että sen on luonut partaheppu taivaasta käsin. Ei evidenssiä väitteille -> järjestelmällinen lasten aivopesu.

Miksi toiset ammattiryhmät saisivat työskennellä sunnuntaisin ja toiset eivät? Älä mene sinne kauppaan sunnuntaina jos ei kiinnosta. Älä myöskään pane vieraita naisia, siinähän sinulla on uskollinen avioliitto. Hittoako se sinulle kuuluu, mitä muut tekevät (elleivät pane sinun vaimoasi)?

Uskomasi jumala ilmestyi siis ensimmäisen kerran heprealaisille joskus noin 4000-5000 eaa? Kuinka kummassa ihmiskunta oli selviytynyt esimerkiksi edellisistä 100.000 vuodesta hengissä, jos niiltä reppanoilta puuttui moraali? Ja millaista elämä oli, jos maailmahistorian sadistisin satukirja oli PARANNUS siihenastiseen moraaliin? Mooseskin hengaili erämaassa kymmeniä vuosia, kunnes Jahve tuli ja kertoi, ettei saa tappaa. Paitsi noin kymmenessätuhannessa erikseen mainitussa tapauksessa. Esimerkiksi sunnuntaityöstä sai kivestä kalloon.

Voin perustella etiikkaa esimerkiksi kokemuksella, evolutiivisellä selviytymisellä tai filosofisesti siten, että moraalin pyrkimyksenä on välttää sellainen maailma, joka tuottaa mahdollisimman paljon kärsimystä kaikille. Jokainen teko joka vie lähemmäksi tuollaista maailmaa on moraaliton ja päinvastoin.

Katso maailmaa. Uskonnot eivät ainakaan lisää ihmisten välistä veljeyttä.

panutaneli kuusi Vastaus kommenttiin #14

Olenko minä väittänyt että Raamattu olisi sanasta sanaan totta?En minä niin väitä kun en sellaiseen usko itsekään.Minun uskoni perustana ei ole Raamattu vaan Kristus.Uskon sen sijaan että kaikki mitä Jeesus sanoi on totta.Raamattu on tällä hetkellä ainoa lähde siitä mitä Jeesus opetti.

En minäkään välttämättä olisi abortteja kieltämässä.Mielestäni valtion tulee yrittää vähentää abortteja mutta siihen en osaa ottaa kantaa millaisia keinoja käytetään.Elämä alkaa hedelmöittymiestä.Näin ollen minulla ei ole mitään katumuspillereitä vastaan.Hedelmöittymisen jälkeen ei ole mitään selkeää vaihetta jolloin sikiön voitaisiin sanoa olevan yksilö.Suomessa tehdään abortteja jopa 23 viikkoisille sikiöille jolloin kyseessä todella on vähän muuta kuin pelkkä solujoukko.Sen kuitenkin sanon ettei valtion pidä rahoittaa abortteja ellei naisen henki ole vaarassa.Siitähän tuossa oli kyse.

Suomessa 90 % väkivaltarikoksista tehdään humalassa.tässä on tarpeeksi perustetta kieltää koskenkorva.Jos on pakko ryypätä kossua pääsee aika helposti Tallinnaan.laivalla missä voi ryypätä vapaasti. Asiaa voidaan harkita uudestaankun suomalaiset omaksuvat euroopplaiset juomatavat.Suomalaisten käsissä viina aiheuttaa enemmän tuhoa kuin konekiväärit.Alkoholija aseetovat siitä samanlaisia että ne ovat oikeinkäytettynä ok mutta vaarallisia väärin käytettäessä.Jos konekiväärejäsaisi kaupasta niitä päätyisi väkisin väärin käsiin.On muuten hassua kuinkasuomalaiset hyväksyvät aserajoitukset mutta alkoholirajoitukset nähdään yksilön vapautta loukkaavina kun taas USA:ssa tilanne on päinvastainen.

Kai itsekin ymmärrät miksi sairaalasaa olla auki mutta esimerkiksivideokauppa ei?

En minäkään sellaiseen usko että joku heppu joka istuu pilven reunalla olisi luonut maailman.Jumala on henki eikä hänellä ole ruumista.

Mitä tulee uskontoihin niin ennen kuin alat puhua uskonnoista sinun tulisi määritellä uskonto.

Mitä uskottomuuteen tulee niin sehän koskisikuten josanoin vain aviopareja.En myöskään missään nimessä kannata sitä että se olisi yleisen syytteen alinen rikos vaan asianomistajarikos.Aina kun joku pettää puolisoaanjonkun kanssa hän vahingoittaa puolisoaan ja samoin se joka panee toisen puolisoa.

Loppuun vielä Raamatusta sellainen huomautus että nykyajasta käsin on mahdoton alkaaarvioidakäskyjäjamääräyksiä joita annettiin täysn erilaisessatilanteessa täysn erilaisille ihmisille.Raamattukin on voinut muuttua aikojen saatossa

Toimituksen poiminnat